☰ MENU
Menu

Pays d'Oc

Deze regionale IGP bestrijkt een zeer groot geografisch gebied van Nîmes tot Perpignan en Carcassonne in de Languedoc. Het is ook een van de centrale pijlers van de Franse wijnproductie en -export. Het levert namelijk bijna 20% van de totale Franse wijnexport, goed voor 65% van de Franse IGP-productie. Toch duidt dit op een ongelooflijke variëteit in niet alleen wijnstijlen, maar ook in gebruikte variëteiten en wijnbereidingstechnieken.
Land
Land
Toon meer opties
Regio
Zoek een regio
Druif
Zoek een druif
Druif
Prijs
Prijs - slider
Prijs - inputs
Flesinhoud
Zoek op inhoud
Flesinhoud
Wijnhuis
Zoek een wijnhuis
Wijnhuis
Alcoholpercentage
Zoek op alcoholpercentage
Alcoholpercentage
Jaargang
Zoek op jaargang
Jaargang
Duurzaam
Duurzaam
Smaak
Smaak
Speciaal
Speciaal
Toon meer opties

Resultaat 1–20 van de 24 resultaten wordt getoond

Thuisbasis van goedkoop en makkelijke wijnen? Aan de ene kant, ja, maar de pittige mentaliteit van de producenten en flexibele regelgeving in deze streek van Frankrijk zorgen ervoor dat er een vloedgolf van fascinerende wijnstijlen van hoge kwaliteit is ontstaan.

In plaats van een generieke classificatie te zijn die zich kenmerkt door lage prijzen en gemakkelijk drinkbare wijnen van verschillende variëteiten. Nu is dit een innovatieve, snel evoluerende sector met veel wijnen om de harten sneller te laten kloppen.

Gedurende de 80’er jaren stond Languedoc-Roussillon, in het uiterste zuiden van Frankrijk, bekend om de productie van goedkope bulkwijn. Het volume was de belangrijkste drijfveer. De regio ging echter bijna ten onder toen de Australische wijnbedrijven samen hun krachten bundelden met de Nieuw-Zeelandse Sauvignon Blanc om de consument wijnen te bieden die fruitgedreven, gemakkelijk drinkbaar en waardevol waren. De verkoop van wijnen uit de Languedoc zakte nog verder weg tot een desastreus dieptepunt.

Hoewel de regio de thuisbasis was van een handvol uitstekende kleine producenten waren het de grote coöperaties die het toneel beheersten met massaproductie. Toen men de wijnvoorschriften in 1987  wijzigde, waardoor de Languedoc-Roussillon-producenten rassenetiketten konden invoeren, was dit een enorme stap om te profiteren van de vraag naar wijnen in de stijl van de Nieuwe Wereld. De Pays d’Oc is heden ten dage een schatkamer van fascinerende wijnen alsook dynamische producenten.

Even wat cijfers:

De cijfers voor Pays d’Oc IGP zijn indrukwekkend. In 2017 meldde Vitisphere het wijnbouwareaal in Frankrijk op 745.000 ha. Appellation d’Origine Protégée (AP) wijngaarden besloegen in totaal 446.000 ha. Dit  terwijl alle IGP’s van Frankrijk 195.000 ha bedroegen . Notabene alleen al de Pays d’Oc IGP heeft 120.000 ha wijnstokken.

Op wereldschaal heeft de Pays d’Oc IGP een wijngaardgebied vergelijkbaar met Zuid-Afrika (totaal 125.000 ha). De classificatie is goed voor 20% van het totale Franse wijnvolume. De grootste van de vier regio’s (Hérault) in 2017 4 miljoen hectoliter produceerd – meer dan heel Bordeaux (3,6 miljoen hl).

Voor het eerst afgebakend in 1987 als Vin de Pays d’Oc, is de enorme omvang van de wijngaarden opvallend. De regio omvat vier departementen (Aude, Gard, Hérault en Pyrénées-Orientales) en reikt van de Middellandse Zeekust tot de bergachtige hellingen van de Pyreneeën en het Centraal Massief. De grootte en verscheidenheid van de regio betekent dat er geen gemakkelijk te definiëren stijl is.

De breinen achter de oorspronkelijke Pays d’Oc-aanduiding waren Robert Skalli en Jacques Gravegeal. Ze geloofden dat een rassenaanpak de kwaliteit zou verbeteren en de verkoop zou stimuleren.  De producenten zouden meer vrijheid krijgen. Er werd in 1987 200.000 hl geproduceerd. ondertussen was dit in 2015 gestegen tot 6,5 miljoen hl. In 2009 werd de nieuwe EC-categorie van Beschermde Geografische Aanduiding (IGP) gecreëerd, waarbij Vin de Pays d’Oc werd verheven tot IGP Pays d’Oc.

Kwaliteitsstempel

In de huidige markt moet wijn toegankelijk, kwalitatief en voordelig zijn om wereldwijd een groot bereik te hebben. Innovatie en variatie zijn andere belangrijke kenmerken voor geïnteresseerde consumenten. Het label is een garantie voor kwaliteit, eenvoud en toegankelijkheid. De focus op wijnen met het druivenras op het etiket blijft een belangrijke prioriteit