Home » Tenuta dell'Ornellaia
Er kunnen maar weinig wijnliefhebbers zijn die niet op zijn minst hebben gehoord van de Antinori-familie. Misschien wel de belangrijkste wijnproducenten van Toscane en kickstarters van de Super Toscaanse revolutie. Maar hoewel patriarch Piero Antinori gewoonlijk alle eer krijgt, moet het nodige respect worden betoond aan zijn jongere broer Ludovico. Hij was het die in 1981 Tenuta dell’Ornellaia oprichtte. Door gebruik te maken van een lucratieve erfenis van de familie van zijn moeder plantte hij in 1982 Bordeaux-variëteiten op wat toen een onopvallende, 70 hectare (173 acre) stuk struikgewas landschap in Bolgheri, aan de kust van Toscane.
Lodovico spaarde kosten noch moeite bij het creëren van een modelwijnlandgoed. Voor het eerst werd de Ornellaia in 1985 gemaakt. Ongetwijfeld geïnspireerd door zowel zijn buurman Tenuta San Guido (bekend van Sassicaia). Maar ook als een verlangen om te concurreren met oudere broer Piero en neef Nicolò, was in 1987 een luxe wijnmakerij voltooid. Later vergezeld door een tweede landgoed van 56 hectare genaamd Bellaria, gelegen ten noorden van de Bolgheri-subregio. Met andere woorden, Ornellaia is in wezen het resultaat van rivaliteit tussen broers en zussen.
Met een groeiende reputatie trok Tenuta dell’Ornellaia de aandacht van Amerikaanse Wijntycoon Robert Mondavi. Hij verwierf aanvankelijk in 1999 een minderheidsbelang in het merk in een 50-50 samenwerking met de familie Frescobaldi in 2002. Het tijdperk van Lodovico was voorbij, maar nu kon Ornellaia zeker wat stabiliteit genieten. Althans voor korte tijd…. Elke hoop op een vruchtbare en langdurige samenwerking tussen de families Mondavi en Frescobaldi verpletterde in 2004, toen Mondavi op zijn beurt zijn bedrijf verkocht aan industriegigant Constellation Brands. Kunnen Constellation en de familie Frescobaldi samenwerken? Ornellaia’s wijnmaker Axel Heinz suggereert van niet: “De waarheid is dat beide partijen dachten dat er weinig overeenstemming zou zijn of de wens om dezelfde doelen na te streven”, merkte hij diplomatiek op. Kort daarna kocht het Buurman (oh schande schande …..) Frescobaldi de resterende 50 procent van Ornellaia van Constellation en nam het in 2005 de volledige controle over.
Ornellaia’s snelle eigendomsoverdracht van een 50-50-partnerschap tussen de families Frescobaldi en Mondavi naar de eerste zeggenschap van de eerste was het controversiële onderwerp van de film- en documentairereeks van Jonathan Nossiter, Mondovino. De twee families geven sterk contrasterende verhalen over de opeenvolging van gebeurtenissen die plaatsvonden in die periode en het stelt de omvang van de invloed van adviseur Michel Rolland bij het definiëren van Ornellaia’s weelderige stijl en hoge alcohol – zijn kenmerkende handelsmerk – in vraag.
Naast Ornellaia produceert Heinz ongeveer 190.000 flessen van de tweede rode wijn van het landgoed: Le Serre Nuove dell’Ornellaia. Geïntroduceerd in 1997, is gemaakt van fruit van jongere wijnstokken en bevat vaak meer Merlot dan zijn oudere broer; de vintage van 2012 bevatte bijvoorbeeld 52 procent Merlot, maar slechts 28 procent Cabernet Sauvignon.
Wijnen.nl is onderdeel van Casa del Vino
Lauriergracht 54BG (afhalen op afspraak)
1016RL Amsterdam
Telefoon: 020 244 22 84
Email: info@wijnen.nl
WhatsApp +31 20 2440919
Webshop: Doede Jaarsma communicatie B.V.
Vul hier je gegevens in en ontvang jouw persoonlijke kortingscode per mail!